1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji. Doskonalenie nawyku wspólnej, zgodnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, prawidłowe i bezpieczne korzystanie z zabawek.
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
  • Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzanie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych.
  • Uwrażliwianie dzieci na potrzebę niesienia pomocy zwierzętom w zimie.
  • Doskonalenie czynności samoobsługowych: zdejmowanie i zakładanie butów, garderoby. Indywidualne próby zgłaszania potrzeb fizjologicznych oraz próby samodzielnego korzystania z toalety.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
  • Zabawy rozwijające analizę i syntezę wzrokową – „Jaki to ptak?”, „Ślady na śniegu”. Składanie w całość elementów obrazków zabawek, sprzętu sportowego pociętych na części.
  • Czytanie bajek, opowiadań i wierszy o zróżnicowanej tematyce: „Śnieg”, „Zima”, ”Ptasia rodzinka”, „Święto babci i dziadka” i inne. Rozwijanie mowy, wzbogacanie zasobu słów.
  • Ćwiczenia liczbowe: „Ptaszki w karmniku”,” Liczymy śnieżynki”, „Śniegowe wyliczanki”. Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie odgłosów ptaków.
  • Oglądanie obrazków – określanie różnic występujących między nimi.
  • Tworzenie obrazu – „łączymy kwadraty”.
  • „Czyja wstążka jest dłuższa?” – ćwiczenia w szeregowaniu przedmiotów od najkrótszego do najdłuższego.
  • „Tron” – zabawa integracyjna w kręgu.
  • „Babcia i dziadek zawsze mają czas. Babcia i dziadek kochają nas.” Wypowiadanie rymowanki w różnej intonacji i formie.
  • Dzień Babci i Dziadka – żłobkowa uroczystość z udziałem dzieci, babć i dziadków. Prezentacja wierszy i piosenek związanych z tym dniem.
  • „Powitania” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
  • „Goście w karmniku” – ćwiczenia sylabiczne związane z nazwami ptaków: wróbel, sikorka, gołąb, ptaszek.
  • Zabawa „Kogo brakuje?” – rozwijanie spostrzegawczości.
  • Zabawa z balonikiem – przypomnienie sobie takich określeń jak: duży – mały, lekki – ciężki, miękki – twardy. Próby samodzielnego znalezienia przez dzieci takich przedmiotów w najbliższym otoczeniu.
     
  1. Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
  • Zabawa konstrukcyjna – „karmnik z klocków”.
  • Piramidy, rzucanie do celu, labirynty – usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Układanie klocków o różnej wielkości, ciężkości, strukturze.
  • Dopasowywanie elementów układanek – budowanie wież, mostów, domków, garaży.
  • Układanie puzzli o różnej strukturze i wielkości.
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt, gwiazda) – celowanie, wkładanie. Stymulacja procesów spostrzegania i uwag oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Niebieska wieża z klocków – zabawy konstrukcyjne z użyciem konkretnych klocków.

Praca plastyczna:

  • „Karmnik dla ptaków” – doklejanie sylwetek ptaków oraz gotowych elementów z kolorowego papieru.
  • „Zimowy krajobraz” – malowanie kredkami sylwety drzewa i doklejanie kawałków waty..
  • „Pingwin” – wykonanie ptaka za pomocą wyciętych elementów z kolorowego papieru i z plasteliny.
  • „Laurka dla babci” – tworzenie kwiatów w doniczce za pomocą kolorowego papieru i bibuły.
  • „Serduszko” – malowanie farbami sylwety serca i ozdabianie go kolorowymi elementami.
  • „Laurka dla dziadka” – wykonanie prezentu za pomocą kartek technicznych, kolorowego papieru, guzików.
  • „Krawaty” – przyozdabianie sylwety kulkami kolorowej plasteliny.
  • „Czapki” – przyozdabianie sylwet metodą naklejanki i wydzieranki.
  • Makaronowe inspiracje” – tworzenie kompozycji na papierowych talerzykach z użyciem kolorowej plasteliny i makaronu różnego formatu.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
  • Zabawy orientacyjno – porządkowe z wykorzystaniem tamburyna, bębenka. Zabawy typu szybko – wolno, biegnij – stój.
  • Gimnastyka ogólnorozwojowa z wykorzystaniem woreczków, piłek itp.
  • Zabawy z chustą animacyjną.
  • „Ptaki” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „Lata ptaszek” – ćwiczenia rytmiczne.
  • „Ptaszek na gałązce” – zabawa z elementami równowagi.
  • „Zbieramy płatki śniegu” – ćwiczenia ruchowe rozwijające szybkość.
  • Zabawy ruchowe: „Toczymy śniegowe kule”, „Jedziemy na nartach”.
  • Zabawa przy piosence „Śniegowe gwiazdki”.
  • „Jedziemy na sankach” – zabawa muzyczno-ruchowa.
  • Ćwiczenia z elementem skoku – „Skoki przez śnieżną zaspę”.
  • „Celuj śnieżką” – zabawa z elementem rzutu.
  • „Babcia i dziadek” – inicjowanie tekstu ruchem.
  • Utrwalanie piosenek połączone z ruchem w kole i w parach. Zajęcia muzyczno-ruchowe związane ze zbliżającym się Dniem Babci i Dziadka.
  • Zabawy bieżne: „Samochód dziadka”, „Dziadek łowi ryby”, „Jedziemy do babci i dziadka”.
  • „Zasypianie, przebudzanie” – rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
     
  1. Zajęcia umuzykalniające:
  • Wspólne tańce przy piosenkach: „W karmniku”, „Ptaszki w zimie”, „Bałwanek”, „Nasza zima zła”, „Zima, zima”, „Jamniczek”
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej, śpiewanie wybranych kolęd.
  • Zajęcia rytmiczno-ruchowe z piosenką: „Ptaszek”, „Pingwinek”, ”Tupu tup po śniegu”
  • Muzyczne przedstawienie z udziałem dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka.