1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
  • Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, czuwanie nad zgodną zabawą w grupie, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów między dziećmi.
  • Kształtowanie życzliwej postawy wobec innych osób, zachęcanie do używania słów: „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”.
  • Doskonalenie umiejętności dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
  • Zachęcanie dzieci do porządkowania Sali- zostawianie uporządkowanego miejsca po zabawie.
  • Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole.
  • Dalsze udoskonalenie czynności samoobsługowych.
  • „Spotkanie ze Świętym Mikołajem” – budowanie pewności siebie, śmiałości i odwagi.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
  • Zima – pogadanka z dziećmi na temat zimowego krajobrazu, zmianami zachodzącymi w przyrodzie. Zwrócenie uwagi na pogodę za oknem.
  • Nauka wiersza „Eskimosek” – ćwiczenia pamięciowe i rytmizujące mowę.
  • Zapoznanie dzieci z osobą Świętego Mikołaja, jego wyglądem i strojem. Oswajanie dzieci z wizytą Św. Mikołaja w żłobku.
  • Zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Bożego Narodzenia – oglądanie ilustracji przedstawiających choinkę, szopkę.
  • Ubieranie choinki przez dzieci, przygotowywanie prezentów, uczenie i osłuchanie się z kolędami.\Czytanie wierszy i bajek o tematyce zimowej, świątecznej "Zuzia i zima", „Jedzie zima”, „Choinkowe wierszyki”, „Wkoło choinki”, „To Mikołaj”, „Gawronek poznaje zimę”, „Choinki”, „Świeci gwiazdka”, „Zostań Jezu mym braciszkiem”-– rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
  • Jasełka w naszym przedszkolu – uczestnictwo we wspólnym przedsięwzięciu teatralnym.
  • Zapoznanie dzieci z pojęciem „śnieg” – obserwacja topniejącego śniegu, zabawa śniegiem.
  • Ćwiczenie oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.
  • Poznawanie pojęć: twardy, miękki, szorstki, gładki, mały, duży - rozpoznawanie przedmiotów przez dotyk, opowiadanie o wielkościach i fakturach.
  • Zabawy rozwijające spostrzegawczość.
     
  1. Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
  • Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych: trzymywanie w ręce grzechotek-postukiwanie nimi o siebie lub podłogę.
  • Odrysowywanie palcem jednej ręki kształtu choinki.
  • Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
  • Wspólne ubieranie choinki.
  • Zabawa konstrukcyjna „choinka z klocków”.
  • Prace plastyczne: „Skarpetka na prezenty”- ozdabianie skarpety wydzieranka z kolorowego papieru.
  • Broda Świętego Mikołaja” - metoda wyklejania białą watą.
  • „Choinka” - praca plastyczna kształtująca zmysł dotyku.
  • „Bałwanek”- naklejanie kółek według wielkości, uzupełnianie brakujących elementów (garnek, guziki, nos, oczy)
  • „Choinkowa bombka” – metoda naklejania gotowych elementów, rozwijanie sprawności manualnej koordynacji wzrokowo – motorycznej dzieci.
  • „Łańcuszek”- sklejanie pasków papieru kolorowego.
     
  1. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
  • Poranna gimnastyka, zabawy ogólnorozwojowe ćwiczące duże partie mięśniowe tułowia i pleców, rozciąganie.
  • Dowolne zabawy w basenie z kulkami.
  • Zabawa oddechowa „Wirujące płatki śniegu”.
  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Śnieżki”.
  • Zabawy orientacyjno – porządkowe „Co jest białe”, „Czapka szalik, rękawiczki”,
  • Zabawa ruchowa z elementem pokazywania „Tak sprzątamy, pomagamy, bo na Święta już czekamy”.
  • Duże, Średnie, Małe”- reagowanie na sygnał oraz unoszenie wskazanych przez opiekunkę kół.
  • Zabawy na czworakach- przechodzenie przez tunel.
  • Ćwiczenia warg i języka- naśladowanie ruchów pokazywanych przez opiekunkę.
  • Zabawa ruchowo – naśladowcza „Lepimy bałwana”.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Omiń śniegowe kule”.
  • Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Rzucamy śnieżkami”.
     
  1. Zajęcia umuzykalniające:
  • Zabawy grupowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Kółko graniaste”, „Baloniku nasz malutki”.
  • Imitowanie ruchem zabaw zimowych w rytmie muzyki: jazda na nartach, sankach, lepienie kul śniegowych.
  • Słuchanie i śpiewanie kolęd – wprowadzanie świątecznego nastroju,
  • Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
  • Czerpanie radości ze śpiewania i zabaw przy muzyce.