- Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
- Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, czuwanie nad zgodną zabawą w grupie, pomoc w rozwiązywaniu konfliktów między dziećmi.
- Kształtowanie życzliwej postawy wobec innych osób, zachęcanie do używania słów: „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”.
- Doskonalenie umiejętności dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
- Zachęcanie dzieci do porządkowania Sali- zostawianie uporządkowanego miejsca po zabawie.
- Zapamiętywanie przez dzieci swoich leżaków i miejsc przy stole oraz wyrabianie umiejętności prawidłowego zachowania się przy stole.
- Dalsze udoskonalenie czynności samoobsługowych.
- „Spotkanie ze Świętym Mikołajem” – budowanie pewności siebie, śmiałości i odwagi.
- Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:
- Zima – pogadanka z dziećmi na temat zimowego krajobrazu, zmianami zachodzącymi w przyrodzie. Zwrócenie uwagi na pogodę za oknem.
- Nauka wiersza „Eskimosek” – ćwiczenia pamięciowe i rytmizujące mowę.
- Zapoznanie dzieci z osobą Świętego Mikołaja, jego wyglądem i strojem. Oswajanie dzieci z wizytą Św. Mikołaja w żłobku.
- Zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Bożego Narodzenia – oglądanie ilustracji przedstawiających choinkę, szopkę.
- Ubieranie choinki przez dzieci, przygotowywanie prezentów, uczenie i osłuchanie się z kolędami.\Czytanie wierszy i bajek o tematyce zimowej, świątecznej "Zuzia i zima", „Jedzie zima”, „Choinkowe wierszyki”, „Wkoło choinki”, „To Mikołaj”, „Gawronek poznaje zimę”, „Choinki”, „Świeci gwiazdka”, „Zostań Jezu mym braciszkiem”-– rozwijanie wyobraźni, poszerzanie słownika dziecięcego.
- Jasełka w naszym przedszkolu – uczestnictwo we wspólnym przedsięwzięciu teatralnym.
- Zapoznanie dzieci z pojęciem „śnieg” – obserwacja topniejącego śniegu, zabawa śniegiem.
- Ćwiczenie oddechowe: dmuchanie papierowych płatków śniegu.
- Poznawanie pojęć: twardy, miękki, szorstki, gładki, mały, duży - rozpoznawanie przedmiotów przez dotyk, opowiadanie o wielkościach i fakturach.
- Zabawy rozwijające spostrzegawczość.
- Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:
- Stymulowanie reakcji sensoryczno-motorycznych: trzymywanie w ręce grzechotek-postukiwanie nimi o siebie lub podłogę.
- Odrysowywanie palcem jednej ręki kształtu choinki.
- Zabawa „duże-małe”- nauka klasyfikowania przedmiotów poprzez wkładanie dużych i małych elementów do pudła.
- Wspólne ubieranie choinki.
- Zabawa konstrukcyjna „choinka z klocków”.
- Prace plastyczne: „Skarpetka na prezenty”- ozdabianie skarpety wydzieranka z kolorowego papieru.
- Broda Świętego Mikołaja” - metoda wyklejania białą watą.
- „Choinka” - praca plastyczna kształtująca zmysł dotyku.
- „Bałwanek”- naklejanie kółek według wielkości, uzupełnianie brakujących elementów (garnek, guziki, nos, oczy)
- „Choinkowa bombka” – metoda naklejania gotowych elementów, rozwijanie sprawności manualnej koordynacji wzrokowo – motorycznej dzieci.
- „Łańcuszek”- sklejanie pasków papieru kolorowego.
- Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
- Poranna gimnastyka, zabawy ogólnorozwojowe ćwiczące duże partie mięśniowe tułowia i pleców, rozciąganie.
- Dowolne zabawy w basenie z kulkami.
- Zabawa oddechowa „Wirujące płatki śniegu”.
- Zabawa orientacyjno- porządkowa „Śnieżki”.
- Zabawy orientacyjno – porządkowe „Co jest białe”, „Czapka szalik, rękawiczki”,
- Zabawa ruchowa z elementem pokazywania „Tak sprzątamy, pomagamy, bo na Święta już czekamy”.
- Duże, Średnie, Małe”- reagowanie na sygnał oraz unoszenie wskazanych przez opiekunkę kół.
- Zabawy na czworakach- przechodzenie przez tunel.
- Ćwiczenia warg i języka- naśladowanie ruchów pokazywanych przez opiekunkę.
- Zabawa ruchowo – naśladowcza „Lepimy bałwana”.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Omiń śniegowe kule”.
- Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Rzucamy śnieżkami”.
- Zajęcia umuzykalniające:
- Zabawy grupowe ze śpiewem: „Stary niedźwiedź”, „Kółko graniaste”, „Baloniku nasz malutki”.
- Imitowanie ruchem zabaw zimowych w rytmie muzyki: jazda na nartach, sankach, lepienie kul śniegowych.
- Słuchanie i śpiewanie kolęd – wprowadzanie świątecznego nastroju,
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej.
- Czerpanie radości ze śpiewania i zabaw przy muzyce.