Dwie żółte kaczuszki w koszyczku1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:

  • Doskonalenie samodzielnego jedzenia –przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką i widelcem, czekamy aż wszyscy skończą posiłek.
  • Wpajanie nawyków higienicznych i porządkowych: m.in. mycie rączek i buzi po posiłkach, skorzystaniu z toalety i po spacerze. Wdrażanie do porządkowania zabawek.
  • Zachęcanie do używania słów- proszę, przepraszam, dziękuję w odpowiedniej sytuacji.
  • Wpajanie nawyków grzecznościowych – witamy się i żegnamy używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”.
  • Doskonalenie umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego, reagowanie na prośby i polecenia opiekuna.
  • Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: „Idziemy parami”, siedzenie w kole, czekanie na swoją kolej, dzielenie się z innymi dziećmi zabawkami.
  • Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
     

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:

  • W naszym ogródeczku- słuchanie wiersza. Wiosenne prace w ogrodzie.
  • Poznajemy urządzenia w domu (pralka, lodówka, odkurzacz, czajnik, żelazko).
  • Poznajemy zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi: palma, koszyczek wielkanocny, pisanki – czytanie krótkich bajeczek o tematyce świątecznej;
  • Sprzątanie Świata- segregowanie śmieci.
  • Czytanie wierszy i bajek „Koszyczek ogrodniczki”. Oglądanie widokówek i obrazków związanych ze świętami, nazywanie przedstawionych na nich elementów, zwrócenie uwagi na to co kojarzy się z Wielkanocą.
  • Ćwiczenia logopedyczne- „Gimnastyka buzi i języka”- zabawy ćwiczące policzki „Chomik”, „Balon”, „Chudniemy”.
  • Kontynuacja nauki figur geometrycznych- koło, trójkąt, kwadrat.
  • Zabawy w kącikach tematycznych połączone z nauką posługiwania się przedmiotami np. odkurzacz, wózek, kołyska.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości „Znajdź zwierzątko”, „Znajdź przedmiot pod kubeczkiem”.
  • Utrwalanie kolorów (czerwony, zielony, żółty, niebieski) – zapoznanie dzieci z kolorystyką poprzez pokazywanie kolorowych wiosennych kwiatów.
     

3. Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnych klocków: budowanie domków, garaży mostów, pociągów.
  • Układanie drewnianych puzzli, układanek- dopasowywanie elementów o różnej wielkości, kształcie i liczbie.
  • Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
  • „Układamy książki”- segregowanie ich od największej do najmniejszej,
  • Dopasowanie kształtów do otworów (koło, trójkąt, kwadrat) - celowanie, wkładanie, stymulowanie procesów spostrzegania i uwagi oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej.
  • Narzędzia ogrodnika – kolorowanie kredkami.
  • Urządzenia elektryczne- wyklejanie plasteliną.
  • Koszyczek wielkanocny- malowanie farbami.
  • Kolorowe pisanki i kraszanki.
  • Zajączki i kurczaczki.
     

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • „Kurki szukają ziarenek”;- zabawa orientacyjno- porządkowa.
  • „ Zajączki”- zabawa ruchowa.
  • „Prąd płynie” -zabawa ćwicząca szybkość i spostrzegawczość.
  • Zabawy z chustą animacyjną.
  • Gimnastyka poranna – ćwiczenia ogólnorozwojowe (przysiady, podskoki, skłony, rowerek).
  • Zabawy orientacyjno – porządkowe z wykorzystaniem tamburyna, bębenka. Zabawy typu szybko – wolno, biegnij – stój.
  • Zasypianie, przebudzanie” – rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy.
     

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Słuchanie piosenek wiosennych „ Bal na łące”, „Maszeruje wiosna”, „Witaj wiosno”, Zielona wiosna” „Święta tuż, tuż” ( Wielkanoc), „Pisanki”. „ Zabawa u pana ogrodnika”
  • Zabawa rytmiczna- zabawy uwzględniające naukę elementów tańca, poruszanie się w rytm melodii na palcach, łączenie w pary, w koło.
  • Wiosenna kapela”- wykorzystanie instrumentów muzycznych (cymbałki, tamburyn,
  • grzechotka, bębenek, itp.),
  • „Taniec kwiatów”- dzieci tańczą do piosenek o tematyce wiosennej,
  • Ćwiczenia i zabawy muzyczno – ruchowe do piosenki „Maszeruje wiosna”.