1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:Rysunek z motylami
 

  • Dzieci starsze: Kontynuacja nauki nawyku sprzątania zabawek po zakończonej zabawie – zbieramy klocki do pojemnika, a zabawki odkładamy na półkę.
  • Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
  • Zabawy naśladowczo- tematyczne: kształtowanie umiejętności naśladowania czynności życia codziennego poprzez zabawę w kącikach tematycznych: wchodzenie w role społeczne, próby współdziałania z rówieśnikami.
  • Doskonalenie nawyku wspólnej zabawy – zaangażowanie w zabawy grupowe, zwracanie uwagi na innych uczestników zabawy, bezpieczne i prawidłowe korzystanie z zabawek.
  • Doskonalenie zasad panujących w grupie (czekanie na swoją kolej, siadanie w kole, ustawianie się do pociągu).
  • Wzmacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami.
     

2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, pojęć matematycznych, myślenia, rozwój poznawczy:

  • Czytanie bajeczek i oglądanie ilustracji ze żłobkowej biblioteczki – próby opowiadania o przeczytanych utworach: rozwijanie mowy biernej i czynnej oraz pamięci;
  • Ćwiczenia logopedyczne- Języczek Wędrowniczek.
  • Zapoznanie dzieci z wiejskim podwórkiem i jego mieszkańcami ( kura, kogut, krowa, koń).
  • Poznajemy zawody : piekarz, listonosz, fryzjer.
  • Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w okresie przedwiośnia.
  • Pogadanki na temat wiosny, oglądanie ilustracji o tematyce wiosennej,
  • Poznanie ptaków przylatujących wiosną (jaskółka, bocian, skowronek).
  • Poznanie kwiatów kwitnących w okresie przedwiośnia.
  • Czytanie i próba nauki prostych wierszyków związanych z wiosną: „Wiosna”, „Na polanie”;
  • Kontynuacja nauki figur geometrycznych- koło, trójkąt, kwadrat;
  • Ćwiczenia ortofoniczne: doskonalimy mowę powtarzając wyrazy dźwiękonaśladowcze w rymowankach czytanych przez opiekunkę „Wiosna”, „Żaby i bocian”
  • Nauka wiersza „Jaskółeczka” - ćwiczenia pamięciowe, rytmizujące mowę;
  • „Kolorowy tydzień” – nauka rozpoznawania kolorów, zabawy badawcze, poszerzanie zasobu słownika czynnego i biernego;
  • Wprowadzenie do słownika dziecka pojęć przeciwstawnych np. duży-mały, gruby-chudy, wysoki–niski.
     

3. Zajęcia manipulacyjne – konstrukcyjne, plastyczne:

  • Zabawy klockami drewnianymi i plastikowymi- budowanie domków, wież, zagrody dla zwierząt.
  • Zabawy plasteliną- przyklejanie oraz formowanie różnych kształtów.
  • Układanie różnych układanek.
  • Wykonujemy laurkę z okazji dnia kobiet- malujemy farbkami.
  • Kolorowanie zwierzątek z wiejskiego podwórka.
  • Stemplowanie listów.
  • Robienie bułeczek z ciasto liny.
  • „Żegnamy Panią Zimę”- wspólne wykonanie marzanny z kawałków papieru i kolorowej bibuły;
  • Wyklejanie bibułą i kolorowym papierem zwierzątek pojawiających się na wiosnę;
  • Wiosenne kwiaty: żółte narcyzy, niebieskie krokusy, czerwone tulipany – kolorowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie bibułą.
  • „Pani Wiosna” - kolorowanie kredkami sylwetki pani wiosny.

4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:

  • Zabawy ruchowo- naśladowcze przy piosenkach związanych z aktualną porą roku.
  • Zabawy z chustą animacyjną.
  • Zabawy muzyczno- ruchowe z wykorzystaniem kół hula hop.
  • Podstawowe ćwiczenia gimnastyczne w rytm znanych piosenek dziecięcych:
  • Spacery po parku w poszukiwaniu wiosny- obserwujemy zmiany pogodny i szukamy pierwszych wiosennych kwiatów, zielonych listków oraz słuchamy śpiewu ptaków;
  • „Omiń kałuże”- ćwiczenie z elementami równowagi, ćwiczenie uwagi, zręczności, orientacji, doskonalenie ruchów;
  • Zabawy i ćwiczenia ruchowe (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki itp.);
  • Podczas zabaw ruchowych naśladujemy przyrodę budzącą się z zimowego snu: rosnące kwiatki, wiosenny deszczyk i fruwające ptaszki.
     

5. Zajęcia umuzykalniające:

  • Wspólne tańce i śpiew piosenek „ Nad brzegiem rzeki”, „Marzec”, „Witaj wiosno”, „Marzanna”; Maszeruje wiosna.
  • Ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton, rytm, melodie, tempo;
  • Zabawy uwzględniające naukę elementów tańca; poruszanie się w rytm melodii na palcach łączenie w pary, w koło; szybka orientacja na zmianę melodii;
  • Zabawy taneczne- w parach i taniec swobodny.
     

6. Zabawy paluszkowe:

  • Zabawa paluszkowa „Moje palce”- utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała.
  • Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw paluszkowych.
    • Moje palce lubią harce (poruszamy wszystkimi palcami),
    • Lubią pograć na gitarce (naśladujemy grę na gitarze),
    • Lubią klepać mnie po brzuszku (klepiemy się po brzuchu),
    • Lubią drapać mnie po uchu (drapiemy się po uchu),
    • A najbardziej - daję słowo – Lubią spać pod moją głową (składamy dłonie i opieramy na nich policzek).